Manas znamená mysl a trána znamená chránit/ochraňovat. Mantra je tedy to, co ochraňuje mysl.
Takovou hlavní vlastností naší mysli je to, že většinou nedělá to, co chceme. Když bychom chtěli odpočívat nebo si sedneme za účelem meditace, rozběhne se na plné obrátky, začne řešit minulost, budoucnost, vymýšlet různé teorie všeho a tak podobně. Pokud ale naopak vedeme nějaký důležitý hovor nebo máme například zkoušku, najednou je mysl úplně prázdná a my se zmůžeme pouze na eeehm.
Mantra je tedy určitý nástroj, který dáme mysli, aby se jej držela a nepřelétala z místa na místo. Dáme jí určitou kotvu.
V praxi je to slovo nebo kombinace slov, které nás vedou dovnitř (není asi moc k užitku a v jógové praxi nás to nikam neposune, když si budeme opakovat „nové auto“,“chleba s máslem“ atd.) 🙂
Pro pořádek lze rozdělit mantry do několika skupin. Líbí se mi dělení podle Davida Dostála (Kořeny jógy), proto je zde uvádím.
- védské mantry: poetické, musí být reprodukovány přesně – tedy záleží na výslovnosti, tónu a rytmu – nelze je zpívat, jak se nám zlíbí (ale toto se často porušuje – i Krišnamačarja byl v tomto už benevolentnější a zdůrazňoval zejména správnou výslovnost), mají určitý význam
- tantrické mantry: práce se zvukem, často jen slabiky, nemusí mít žádný význam, jde o vibrace, které vytváří
- bhakti mantry: není důležitý zvuk, ani reprodukce, jde o boží jména, vybranou podobu Boha
Příklad védské mantry (z Taittiríjópanišad II.1) – překlad Dušana Zbavitele
oṃ saha nāvavatu | saha nau bhunaktu | saha vīryaṃ karavāvahai | tejasvi nāvadhītamastu mā vidviṣāvahai ||
oṃ śāntiḥ śāntiḥ śāntiḥ ||
ÓM, ochraňuj nás oba společně! Živ nás oba společně! Kéž dosáhneme oba síly! Kéž je naše studium skvělé! Kéž nejsme oba nenávistní! ÓM, pokoj, pokoj, pokoj!
Příklad tantrické mantry
Om aing hring shring kling
Příklady bhakti mantry
Om namaḥ śivāya
Hare Kṛṣṇa Hare Kṛṣṇa
Kṛṣṇa Kṛṣṇa Hare Hare
Hare Rāma Hare Rāma
Rāma Rāma Hare Hare
S mantrou můžeme pracovat v meditaci, zaměříme-li mysl na mantru, neumožníme jí přemýšlet nad něčím jiným. S mantrou lze ale pracovat i během celého dne. Mým obrovským přáním a cílem je to, abychom všichni přestali jógu vnímat jen jako ásany, ale snažili se ji žít během celého dne. Když jedu autobusem nebo tramvají, mohu si opakovat mantru, když stojím na zastávce, mohu si opakovat mantru. Když vařím nebo uklízím, opakuji si mantru. Neumožní mi to nesmyslně bloumat.
Po delším opakování mantry má občas člověk pocit, že se stala jeho součástí (nebo my její?).
Věří se, že pro náš další život je rozhodující to, na co myslíme ve chvíli smrti. Kdyby vás smrt překvapila v naprosto nečekaný moment, na co byste zrovna mysleli? Když byl Gándhí zastřelen, stihl ještě vyslovit Ráma – což je jeden z hinduistických bohů. Kdyby mě nyní zastihla smrt, myslela bych na nějakou kravinu, co jsem udělala v minulosti, na to, co musím nakoupit nebo kdybych danou situace ještě zvládla vnímat, byla bych plná vzteku, zlosti nebo křivdy?
Myslím si, že praxe manter je často opomíjená. Zejména proto, že mantru vnímáme jen jako kirtan – společné mantrování skupiny lidí, kdy většinou jeden předzpívává a ostatní opakují. Hodně lidí má bloky v tom, že jim kdysi někdo řekl, že neumí zpívat, ať jsou raději potichu, ať ve sborovém zpěvu jen otevírají ústa… A proto je pro ně mantra praxí, které se vyhýbají. Mantra může být ovšem i naprosto tichá niterná praxe. Myslím, že velký význam má i prosté poslouchání manter. Já si je pouštím do uší téměř každý den a když nemám dobrou náladu nebo jsem roztěkaná a ani nemám sílu udržet se u svého opakování mantry, zavřu oči a poslouchám. A velmi to pomáhá.
Ještě zpět ke kirtanu – prvním jeho pravidlem je to, že je úplně jedno, jestli vám někdy někdo řekl, že neumíte zpívat, u kirtanu na tom vůbec nezáleží. Jde o to, abychom zpívali od srdce a nikdo absolutně nehodnotí to, zda je to podle nějakých měřítek falešné…
Myslím, že by stálo za to, věnovat se určitý čas mantrám, pokud by vás to zajímalo (díky za vnuknutí nápadu, Evi). Takže pokud jste to dočetli až sem, dejte mi vědět.
