Přejdi na obsah

TEREZA KARPÍŠKOVÁ

JÓGA

Menu
  • O mně
  • Lekce jógy
  • Články o józe
  • Hudba
  • Meditační cesta
  • Mantry
  • Indický panteon
  • O praxi
  • Co číst
  • Koloběh roku
  • Kontakt
Menu

Krija jóga podle Patandžaliho

Zveřejněno v 13. 4. 202013. 4. 2020 od Tereza

Poslední článek se zaobíral šatkarma krijí (http://terezabrezinova.cz/2020/04/08/satkarma-krija/), nyní se podíváme na krija jógu podle Patandžaliho. Obecně o krija józe pojednával tento článek. (http://terezabrezinova.cz/2020/03/24/krija-joga/).

Pokud to vezmeme velmi zeširoka, tak Patandžaliho Jóga sútry jsou praktický návod k tomu, jak dosáhnout Jógy (s velkým J), samádhi neboli osvícení. Jedná se o naprosto stěžejní dílo pro každého praktikanta jógy. Nečte se ovšem nijak snadno, proto jsou užitečné různé komentáře a výklady.

Nejčastěji se pozornost upíná na osmistupňovou cestu neboli aštánga jógu. Často ji znají i lidé, kteří tuto knihu nikdy ani neotevřeli. Patandžali nám ale nabízí i jiné cesty.

Aštánga jóga

  • jama
  • nijama
  • ásana
  • pránájáma
  • pratjáhára
  • dhárana
  • dhjána
  • samádhi

Tuto osmistupňovou cestu si podrobněji rozebereme v dalším článku. 🙂 Nyní ji zmiňuji jen pro lepší zařazení do kontextu a zorientování se.

Podle některých učitelů Patandžali pokládal krija jógu za mnohem významnější než aštánga jógu. Míní se tak zejména z toho důvodu, že ji uvedl hned jako první verš v druhé kapitole súter, která pojednává o praxi. V těchto starých textech se nepoužívala žádná zvýraznění, podtržení a navíc se jedná původně o ústně předávanou tradici. Platí tedy, že co je napsáno jako první, je nejdůležitější.

Obecně se říká, že někomu může stačit, když si přečte první verše súter, o tom, co je samádhi a už jen tím jej dosáhne. Pokud nám to nestačí, Patandžali uvádí jaké praxe provádět. Často i stylem: „Ok, pokud to ještě nefunguje, existuje toto a toto.“ A v tom je to skvělé, že si každý vybere svoji cestu.

Krija jóga neboli jóga činu je tříkrokovou cestou. Patří sem tapas, svádhjája a íšvárapranidhána.

तपःस्वाध्यायेश्वरप्रणिधानानिक्रियायोगः॥१॥
tapaḥ svādhyāyeśvarapraṇidhānāni kriyāyogaḥ॥ 1॥

Jóga činu je tapas (sebe-ovládání), svádhjája (studium) a íšvarapranidhána (odevzdání Bohu). 

(David Dostál – Kořeny jógy)

Zajímavé je, že tyto tři jsou i součástí aštánga jógy. Nalézáme je v nijamách. To, že je Patandžali zmiňuje i jako samostatnou cestu, zdůrazňuje jejich důležitost. Zároveň to může poukazovat na to, že pro někoho může být tato tříkroková cesta ještě příliš složitá a potřebuje komplexnější návod – aštánga jógu.

A co tedy tato tři slova znamenají?

Tapas znamená disciplína nebo taky horkost. Co je zde myšleno, je sebedisciplína. Jelikož jsou celé jóga sútry o tom, jak pracovat s myslí, jak ji zklidňovat, i tato praxe by měla sloužit se zklidnění mysli. Napadá mě jedna taková sebedisciplína vhodná pro dnešní dobu – naše mysl není asi úplně klidná, pokud každých 30 vteřin kontrolujeme svůj telefon a projíždíme sociální sítě. Tak co zkusit sebedisciplínu i v tomto případě?

Svádhjája znamená studium. Studium můžeme rozdělit podle Vjásova komentáře (což je asi ten nejdůležitější) do tří oblastí:

  • studium textů pojednávajících o vysvobození
  • védské recitace
  • opakování mantry óm

Pokud se rozhodneme studovat texty, je důležité začít něčím, co nás neodradí. Indické myšlení je, ať chceme nebo ne, jiné a často máme pocit, že nám to vůbec nedává smysl a chceme knihu vyhodit z okna. Za mě doporučuji začít Bhagavadgítou. Ještě lepší je, jít nejprve na nějakou přednášku o Bhagavadgítě a zorientovat se v kontextu. Pak se čte snadněji. Skvělé jsou také různé zaznamenané rozhovory s učenci, např. kniha Já jsem to. Dobré jsou i autobiografie jako Cesta domů a Životopis jógina.

Poslední je íšvarapranidhána neboli odevzdání Bohu. K čemukoliv, co dělám, přistupuji nesobecky a uvědomuji si, že existuje něco, co mě přesahuje – a tomu vše odevzdám. Víra také slouží k tomu, že se naše mysl uklidní. Íšvarapranidhána je i o tom, že konáme, ale nelpíme na výsledcích svých činů. Často příliš lpíme na plodech svých činů a vlastně nám nezáleží na dané činnosti, která k těm plodům vede – např. naše zaměstnání a peníze jako výsledek. Když ovšem budeme vědomě vykonávat činnost, budeme ji odevzdávat něčemu vyššímu, nebudeme lpět na tom ovoci, které přináší, budeme obecně mnohem víc vyrovnanější a klidnější – nerozhází nás ani úspěch, ani neúspěch. Činnost pro činnost, nikoliv pro výsledek.

Důležité u krija jógy je to, že jde o praxe, které nejsou nějak ohraničené časem, jsou to spíš naše životní postoje. Nemůžeme mít tapas a íšvarapranidhána 10 minut denně, studium také nekončím poté, co zaklapnu knihu, ale neustále si třeba daný verš, který si přečteme, ten den připomínáme.

Velkou inspirací a zdrojem pro tento článek mi byl David Dostál, výborný učitel, od kterého se je opravdu co učit. Koukněte na jeho stránky www.korenyjogy.cz

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Citát

„The most exquisite paradox. As soon as you give it all up, you can have it all.“

Ram Dass

Newsletter

Přihlásit se k odběru novinek

* indicates required

Souhlasím s tím, že budu dostávat novinky ze stránky www.terezabrezinova.cz prostřednictvím:

Můžete se kdykoliv odhlásit kliknutím na odkaz v zápatí e-mailu.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Nejnovější příspěvky

  • Recenze Korkie: Jak se cvičí na korkové podložce?
  • Letní slunovrat
  • Moje cesta s jógou a co bude dál
  • Beltaine, Valpružina noc, První májová noc
  • Radikální zpomalení aneb třetí trimestr těhotenství

Rubriky

  • Články o józe
  • Co číst
  • Indický panteon
  • Koloběh roku
  • Mantry
  • Meditační cesta
  • Nezařazené
  • O praxi
© 2023 TEREZA KARPÍŠKOVÁ | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme